Schrijf je in voor een Gratis LogoSchrijf je nu in en maak iedere maand kans op een Gratis Logo!Direct inschrijven!
Gratis LogoGRATIS LOGO

Huisstijl Ontwerpen

Geschreven door Joris op 20 september 2015

Wat is een huisstijl?

Een Huisstijl bevat alle visuele aspecten en media uitingen van jouw naam of bedrijf. Je moet tijdens het ontwerpen van je huisstijl goed nadenken hoe jij jouw naam of bedrijf wilt gaan vormgeven.

Wat zijn de onderdelen van een huisstijl:

– Logo
– Mascotte
– Kleurstellingen
– Typografie
– Beeldvorming
– Website

Je huisstijl bevat alle regels die jij hebt opgesteld voor het bedrijf waar iedereen zich aan moet houden als er een visuele uiting van je naam/bedrijf wilt doen.

Het logo

Je logo moet natuurlijk in alle aspecten aansluiten op je huisstijl. De kleuren die gebruikt worden, het eventuele lettertype dat gebruikt wordt, de mascotte wel of niet erin verwerken, de illustraties en zo ook de vormen welke in het logo gebruikt worden zijn van belang zodat je logo goed aansluit op de huisstijl.

De Mascotte

Veel bedrijven hebben een mascotte, dit kan vanalles zijn. Het hoeft niet perse een mens of dier te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een voorwerp zijn. Om een voorbeeld te geven kijk naar McDonalds. De mascotte van Mcdonalds is Ronald McDonald. Deze zie je niet altijd terugkomen in alle media uitingen maar is wel beschikbaar mochten ze deze willen gebruiken.

Verschillende kleurstellingen

De Kleurstellingen zijn heel erg belangrijk. Je wilt primaire kleuren en sub-primaire kleuren hebben. Stel je gaat groen als hoofdkleur van je bedrijf gebruiken, zorg er dan voor dat je 3 verschillende tinten groen tot je beschikking heb of mix deze met kleuren die hier goed bij passen. Op internet heb je vele verschillende programma’s die kunnen uitmeten welke kleuren er goed bij bijvoorbeeld groen passen.

Typografie

Bij de typografie die je gebruikt in je huisstijl is het vanzelfsprekend dat je een of twee lettertypes aanhoud. Het komt niet mooi over als je voor elk verschillend ontwerp een ander lettertype gaat gebruiken. Stel je gaat voor Arial en Verdana als lettertypes, dan kun je bijvoorbeeld Arial gebruiken voor de hoofdteksten en verdana voor de subteksten. Deze lettertypes kun je natuurlijk ook nog vetgedrukt of schuin neerzetten als variatie.

Bepaal je beeldvorming

De beeldvorming in je huisstijl vertelt welke uitstraling er moet zijn. Je kan gaan voor een hele strakke rechte uitstraling door elke hoek haaks neer te zetten. Je kan ook voor een rustige ronde uitstraling gaan door alles mooi af te ronden. In de beeldvorming moet ook beschreven staan hoe je elementen wilt neerzetten, bijvoorbeeld met achtergrond, andere visuele vormen, teksten, afbeeldingen of andere uitingen.

Website Maken

Natuurlijk komt je website ook aan bod in de huisstijl. De website moet geheel aansluiten op alle aspecten die hierboven beschreven staan zodat mensen jouw website koppelen aan je bedrijf. Zorg ervoor dat je de huisstijl maakt voordat je aan de website gaat beginnen, dit scheelt veel tijd want vaak gebeurt het dat er bepaalde punten in de website toch niet aansluiten op de huisstijl en dat zou zonde zijn want dan moet alles weer worden omgegooid.

Media of advertentie uitingen

Als je iemand of een bedrijf inschakelt om voor jou media uitingen of advertenties te maken, zorg er dan voor dat deze persoon de huisstijl krijgt. Dit maakt het makkelijker voor jou en de persoon die het uitvoerend werkt doet, hij kan zonder vragen direct zien hoe de media of advertentie uitingen gevormd worden. Dit scheelt dus voor beide partijen veel tijd en waarschijnlijk ook kosten.

Laat een reactie achter:

Meer weten over onze diensten? Neem direct contact met ons op!

Contact OpnemenContact Opnemen
Logofinity partner van Logo Ontwerpen Gratis

Meer bereiken door samen te werken, daarom is Logo Ontwerpen Gratis partner met LogoFinity. Wij streven naar perfectie en proberen voor elk project de geschikte persoon te selecteren.